11 de juliol 2014

Música, capitalisme i cultura popular

Música, capitalisme i cultura popular


Crònica de la taula rodona de la jornada 100% Públic a Can Sanpere

El passat cinc de juliol tingué lloc en el Centre Social Autogestionat Can Sanpere de Premià de Mar una taula rodona sobre les relacions entre la música i el capitalisme. Aquesta activitat formava part de la jornada musical de suport a la lluita per un Can Sanpere 100% Públic. Davant d’una quarantena d’assistents, van participar diverses persones vinculades a l’activisme cultural des de diverses modalitats. L’acte va ser presentat per Alfonso Giner -membre dels Amics d’Alan Smithee i animador de moltes activitats musicals a Premià de Mar- i van intervenir en Genís Ferrero -col·lectiu Tiempos Modernos de Granollers-, en Marc Casanovas -de l’Ateneu Rebel i de la revista Viento Sur-, en Xavier Gascó -de la cooperativa Gafarrons-, l’Àngel Pagès -dels Amics d’Alan Smithee i del col·lectiu Stereo2 Sound System- i Philippa (Associació Sciente).
En Genís va fer una panoràmica de les relacions socials en el marc de la música negra popular partint de l’exemple de la sèrie televisiva Treme sobre la música popular a Nova Orleans i les relacions socials que comporta. Marc Casanovas va aportar una reflexió sobre el sentit de les subcultures, la contracultura i diverses experiències que impugnen el relat hegemònic de la cultura sota el capitalisme. Xavier Gascó va descriure amb referències autobiogràfiques i generacionals els trets distintius de l’escena musical barcelonina dels anys setanta, de l’underground i de les posteriors derives mercantils d’una part de l’escena d’aleshores. Àngel Pagès va ressenyar el camí de 10 anys de programació musical alternativa a la ràdio local i va aportar algunes reflexions sobre la cultura popular jamaicana i el cas particular del Northern Soul britànic en tant que experiències de gran fons popular antagonista. Finalment la Filippa va aportar l’experiència personal d’activista social a través de la música, explicant la seva intervenció com a programadora musical a les presons de Catalunya i aportant diversos exemples del paper que pot jugar la música en contextos de gran complexitat social i humana.
Aquesta taula rodona formava part d’una jornada de portes obertes al llarg de la qual hi van passar més de quatre-centes persones. Concerts, debats, sopar popular...i l’endemà, bicicletada sota el sol d’estiu amb el missatge que ja forma part del paisatge reivindicatiu premianenc: Can Sanpere és del poble!